Mediesatsning inom Östgötafotbollen

Östgötafotbollen har alltid engagerat många människor och med dagens medieutveckling ges förutsättningar att följa fotbollen på ett helt annat sätt än tidigare. ÖFF är glada att kunna presentera två nya moderna samarbeten tillsammans med Öst Media och FanCloud. Det tillsammans med svensk fotbolls nya app "Min Fotboll" kommer att ta intresset till en ny nivå och ge en mängd möjligheter att följa fotbollen på alla nivåer.

TV-sändning

Varje år spelas det över 6 000 fotbollsmatcher i Östergötland som arrangeras av ÖFF. Tidigare var mediebevakning och TV-sändningar förknippat med elitfotboll. På senare tid har förutsättningar ändrats dramatiskt. Snabb teknikutveckling och digitala medier möjliggör att i princip alla matcher har förutsättningar att nå fler än de som tagit sig fotbollsplanen eller arenan. Det är en utveckling som ÖFF noggrant följt och nu skapar förutsättningar för till nytta för fotbollens och föreningarnas utveckling.

- Vi har på senare år märkt ett mycket ökat intresse från olika aktörer om att sända matcher längre ner i divisionerna och inom barn och ungdomsfotbollen. Som förbund äger vi rättigheterna för sändning av alla fotboll gällande division 4 till 2 för damer och division 6 till 4 för herrar. ÖFF äger även rätten till all form av barn och ungdomsfotboll som arrangeras i förbundets regi, förklarar Thomas Kölnäs, kanslichef på ÖFF och fortsätter:

- Därför är vi mycket glada över att vi ingått två samarbeten, med Öst Media och FanCloud, för att skapa goda förutsättningar att tillhandahålla sändningar på ett strukturerat och ordnat sett till gällande tävlingsbestämmelser och lagar. Vi ser även mycket positivt på appen "Min Fotboll" som Svenska Fotbollförbundet lanserar nationellt. Genom dessa samarbeten och med hjälp av moderna verktyg kommer det sändas många fler matcher i många fler kanaler från hela Östergötland. Det blir häftigt att följa ett ökat engagemang för fotbollen.

För Öst Media (tidigare Östgötamedia) med lokalredaktioner spridda över länet har länsfotbollen alltid varit viktigt att bevaka och följa. På senare åren har mediehuset gjort en stor satsning med bland annat fler direktsända matcher och inte minst fotbollssajten klackspark.com. Inför säsongen 2019 har ÖFF och Öst Media formaliserat samarbetet som bland annat innehåller rätten till exklusivt förhandsval av att sända matcher som organiseras genom ÖFF.

- Den lokala fotbollen är väldigt populär hos våra prenumeranter så det känns förstås väldigt roligt att kunna fortsätta den här satsningen i samarbete med ÖFF, säger Peter Mildaeus, sportchef på Corren, NT, Folkbladet och MVT.

- Att livesända matcher direkt på webben är verkligen en extra krydda för oss och utöver de regelbundna sändningarna som vi har från de högre divisionerna, kommer vi också att sända ett flertal lokala matcher, bland annat från Danske Bank cup. Exakt vilka matcher som vi sänder hittar ni information om på våra sajter, fortsätter Peter Mildaeus.

Det andra benet i mediesatsningen är att ÖFF har ingått ett samarbete med FanCloud. Det Köpingbaserade företag vill ge alla föreningar stöd att kunna sända sina matcher i syfte att öka intresset och engagemanget hos, medlemmar, publik och sponsorer.

- I Sverige finns ett glödande fotbollsintresse och trots att de stora ligorna och klubbarna får den största uppmärksamheten finns det många små klubbar som får hjärtan att klappa lite extra. FanCloud är tjänsten som låter dig följa de mindre klubbarna. Via FanCloud har du möjligheten att visa att du är engagerad samt se hur många andra som delar ditt engagemang. På FanCloud möter du också lokala företag vars sponsring är ovärderlig för föreningslivet, säger Fredrik Saaf, vd för LS Entertainment.

Svenska Fotbollförbundet har nyligen startat en nationell lansering av appen Min Fotboll. Det är en omfattande satsning inom media och kommunikation i samarbete med företaget Sportswiik som har många års erfarenheter att tillhandahålla kommunikationsplattform anpassad för idrotten och föreningslivet.

- Min Fotboll är breddfotbollens alldeles egna sociala app som lanseras till säsongsstart. SvFF och distrikten står bakom den nya, helt fotbollsanpassade, digitala tjänsten som alla bredd-, barn- och ungdomslag kan använda för att skapa engagemang och uppmärksamhet kring sina matcher, säger Håkan Rossberg, projektledare för Min Fotboll på Svenska Fotbollförbundet och fortsätter:

- Genom att ge spelare, ledare, föräldrar och supportrar möjlighet att dela filmklipp, bilder, referat, live-sändningar och resultatrapportering i appen kommer alla som är intresserade och stöttar ett lag att kunna följa och vara en del av allt som händer kring lagets matcher.

Vill du som förening har mer information kontakta gärna följande kontaktuppgifter:

Öst Media
Peter Mildaeus: peter.mildaeus@ostmedia.se

FanCloud
Aran Asaiesh: aran.asaiesh@lsentertainment.se eller 073- 505 14 58

Östergötlands Fotbollförbund
Frågor om samarbeten med Östmedia och Fancloud: Johan Thorén, johan.thoren@osterg.rf.se
Frågor om Min Fotboll: Carro Phalén. carro.phalen@osterg.rf.se